El dia 26 de juny del 2017 la junta de govern de l'Ajuntament
d'Alfarràs va aprovar l'annex econòmic al Conveni i l'estudi d'implantació de
la recollida de residus porta a porta a 22 municipis del Segrià. Altra vegada,
sense presentar-lo prèviament al ple municipal per tal de ser debatut entre
totes les forces polítiques del municipi.
La vigència del Conveni en qüestió serà de vuit anys i
afectarà greument a les butxaques de tots els habitants de la nostra població,
atès que la taxa que haurem de pagar per la recollida de residus augmentarà com
a mínim en un 68% (que serà molt més, com veurem en un proper fil).
Ens sembla poc democràtic, per dir-ho suaument, que un afer
de tanta importància per a l'economia familiar dels contribuents es tracti amb
aquest secretisme, quan el més aconsellable hauria estat:
1) informar la població, amb tots els ets i uts, de tots els
aspectes d'aquest Conveni que proposava l'equip de govern, i
2) portar el Conveni al pertinent ple municipal per tal que
tothom, regidors i públic assistent, hi pogués dir la seva i defensar els seus
drets.
Com a exemple, direm que a la majoria dels ajuntaments del
Segrià es va informar tots els veïns abans de l'aprovació del Conveni de
recollida de residus, i 12 dels municipis varen realitzar una consulta en la
qual tots els veïns de la població varen poder manifestar el seu criteri. Quina
diferència amb el comportament de l'ajuntament d'Alfarràs! A la nostra població
no es va fer res d'això, sinó que l'equip de govern va procedir sense tenir en
compte l'opinió de la població que governa. I això, es miri com es miri, és
molt lleig.
En el ple del dia 3 de juliol, l'equip de govern va
presentar el Conveni als regidors com a cosa ja decidida, i en va demanar
l'aprovació. El resultat va ser un desori, amb els mals modos als quals ja ens
tenen acostumats i amb el canvi de vot d'algun regidor, que pel que es veu no
deu tenir gaire clares les seves opinions i conviccions.
Resultat final: l'Excel·lentíssim senyor Alcalde d'Alfarràs,
molt alterat, va retirar l'aprovació del Conveni de l'ordre del dia, deixant-lo
així pendent per a un futur ple en el qual, suposem, ja haurà comprès la
importància d'informar degudament la població abans de disposar alegrement dels
seus diners, i potser també haurà comprès la necessitat de parlar amb els
regidors de l'oposició i de tractar d'arribar a acords en afers com el que ens
ocupa.
Cal que recordem que l'Article 7 de la Llei municipal i de
règim local de Catalunya (http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa/?action=fitxa&documentId=320821)
estableix que "Les entitats locals serveixen amb objectivitat els
interessos públics que els són encomanats i actuen d'acord amb els principis
d'eficàcia, descentralització, desconcentració, coordinació i participació, amb
ple sotmetiment a la llei i al dret". Doncs bé: en aquest afer l'equip de
govern tampoc no ha servit amb objectivitat els interessos públics que li estan
encomanats, ni ha actuat d'acord amb els principis d'eficàcia i participació.
Els detalls i la incidència real d'aquest conveni sobre
l'economia de tots els alfarrassencs els tractarem en un proper fil, atesa la
complexitat de la matèria i la quantitat de dades que cal tenir en compte.
Però el que no podem deixar per a un altre fil són algunes
preguntes: per què l'equip de govern ha procedit d'esquenes a la població pel
que fa a l'adhesió a aquest Conveni de recollida de residus porta a porta? Per
què ha considerat que la població no tenia dret a ser informada de tot allò
relatiu al cost i les prestacions del servei de recollida de residus? Per què
ha disposat amb aquesta alegria dels diners dels ciutadans?
Moltes preguntes que a hores d'ara no tenen resposta, la
qual cosa ens permet fer tota mena de conjectures. La primera, que l'equip de
govern sigui totalment inepte i incapaç de comportar-se amb un mínim de
transparència. La segona seria que el senyor alcalde ja s'estigués buscant un
aixopluc (per exemple, al Consell Comarcal del Segrià) per al dia, no gaire
llunyà, que per voluntat dels veïns que componem el municipi ja no hi ocupi cap
càrrec públic. Però aquesta segona conjectura no sembla massa viable, atès que
el senyor alcalde ja té un lloc de treball al CEEI de la Diputació de Lleida,
lloc al qual va accedir sense cap mena de concurs ni oposició sinó que ho va
fer gràcies a un "dit" amigable. Lloc de treball, per cert, en el
qual recentment ha obtingut un sucós augment de sou (molt superior al que s'ha
concedit a cap empleat públic), probablement com a agraïment pels serveis
prestats. Així doncs, ens haurem de quedar amb la primera conjectura…
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada